nuffnang 1

nuffnang 3

Selasa, 27 September 2011

Secret Recipe Apam Polka Dot Saya


Alhamdulilah...hari ini saya ingin berkongsi rahsia resepi Apam Polka Dot Saya yang kerap ditempah oleh pelanggan...

tak rugi berkongsi..ilmu dikongsi, pahala diberi..tol tak..selagi ilmu disebarkan, selagi ilmu digunakan, selagi itu pahala diterima mencurah-curah..n_n..dan insyallah..rezeki kita pun semakin bertambah...



Resepi Apam Polka Dot


Bahan A
200gram gula halus
3biji telur sejuk (dari fridge)
1 sudu tea ovallate

Bahan B
2 sudu tea baking powder
275gram tepung gandum
300ml susu segar (brand mahal) @ santan
sedikit vanilla essence

filing : strawberi/blueberri/coklat/kaya pandan

pewarna : kuning, hijau, ungu (ikut kegemaran anda)



cara membuatnya :

  1. Bahan A di pukul sehingga kembang( 5-7minit) dgn high speeding
  2. masukkan bahan B dan kacau dgn low speed hingga adunan sekata
  3. separate utk 2 @ 3 bahagian utk diletakkan pewarna
  4. masuk bancuhan ke dlm beg piping
  5. picitkan adunan ke dlm mangkuk kertas dlm 1/2 cup, letak filing dan penuhkan paper cup dgn adunan
  6. dot-dot kan apam tersebut dgn color lain.
  7. siap utk dikukus...


bila ada kelapangan, saya akan menunjukkan cara membuat apam APDC secara bergambar bagi memudahkan anda pelajari apam tersebut tanpa sebarang tanda tanya...n_n

ok la..selamat mencuba semua...


2 ulasan:

  1. Menaik tertaik dengan apam polcadot ... cumel je.. saya ada try buat gak resepi nya sama cuma saya tambah serbuk badam dalam 80 rm.. but apam saya pecah diatas .. then dalam nya tak masak.. tanya sana sini.. korek punya korek ada kawan cakap masa kukus tu apinya besar sangat sepatutnya .. sedang-sedang saja..ya le nak cepat masak le kata kan

    BalasPadam
  2. terima kasih atas perkongsian. bagaimana nak dapatkan warna hitam??

    BalasPadam